čtvrtek 16. května 2013

Gratinované brambory se špenátem (bez laktózy)

bez laktózy , veganské


Jak už jsem se zmínila v příspěvku Boloňská omáčka bez masa vylučovací dietou jsem u sebe odhalila nesnášinlivost veškerých mléčných výrobků včetně jogurtů a sýrů. Od té doby jsem důsledně vyřadila vše, co kolem laktózy jen prošlo a od té doby se mi postupně zlepšují dlouhodobé problémy se zažíváním.

Dala jsem tedy smutné vale máslíčku, šlehačce, jogurtům, kefírům, zmrzlinám, SÝRŮM, cheesecakům a dalším dobrotám. Tak dlouho jsem nechápavě kroutila hlavou nad lidmi živícími se náhražkamy (rozuměj margarín, sojové mléko, tofu atd.) až na mě došlo... Jak by řekla teta Kateřina "Odříkaného chleba největší krajíc".  ;-)  Zlepšení zdravotnáho stavu za tuto oběť však rozhodně stojí a já pomalu ale jistě zjišťuje, že to bez mléka jde a zaplať pánbůh za ty náhražky. ;-)

V městské knihovně jsem si honem vypůjčila kuchařku Vaříme zdravě bez mléka a začala studovat své možnosti. Musím říct, že kdybych neměla jiné problémy, provařím se jí od začátku až do konce. :-) Pro jistotu však i nadále držím slinivkovou dietu, takže pro mě zůstává výběr dost omezený. Už na první přečtení mne ovšem zaujaly Gratinované brambory, které jsem vždy milovala (s máslíčkem, smetánkou, parmezánem) a v duchu jsem se s nimi již rozloučila. Recept ale tvrdil, že to půjde i bez laktozy, ostatní suroviny mohu i v rámci slinivkové diety a obrázek vypadal velmi lákavě. Recept jsem si ještě trochu upravila a vylepšila špenátem. Výsledek mne nadchnul. Gratinované brambory jsou zpět. :-)






Suroviny: 

 (4 menší porce)

600 g brambor
1 balení špenátu (300 g)
300 ml vývaru
25 g Oves milku  nebo 150 g smetany
sůl
tymián
šalvěj







Postup:


Troubu si předehřejeme na 180 C. Brambory oloupeme a nastrouháme nebo nakrájíme na tenké plátky. Špenát podusíme s trochou šalvěje na malém množství vody a mírně osolíme. Přiravíme si 300 ml teplého vývaru a do něj vmícháme 25 g ovesného, nebo jiného rostliného mléka. Vývar jsem tentokrát neměla svůj, tak jsem se spokojila se zeleniným bujonem z kostky. Pokud můžete jíst (a hlavně trávit smetanu) Smíchejte 150 ml smetany a 150 ml vývaru.

Do zapékací nádoby začneme vrstvit brambory a špenát. První dáme brambory, které mírně osolíme a posypeme tymiánem. Se solí pozor. Slaný je už vývar, kterým brambory zalejem. Na brambory rozložíme vymačkaný špenát a zakončíme poslední vrstvou brambor, kterou opět mírně osolíme a zasypeme tymiánem.

Brambory zalijeme vývarem s romíchaním nápojem Oves milk. Použijeme tolik vývaru, aby hladina končila těsně pod první vrstvou brambor. Dáme do trouby vyhřáté na 180 C a pečeme alespoň 30 minut do změknutí brambor a zezlátnutí povrchu. V průběhu pečení alespoň jednou zkontrolujeme a pokud by se Vám zdál pokr moc suchý, dolijeme dle potřeby zbývajícím vývarem.








 








Výsledek mne nadchnul a tyto brambory určitě zařadím do našeho jídelníčku.  Brambory nasákly při pečení všechnu tekutinu a byly akorát  mazlavé a ochucené kořením a vývarem. Gratinované brambory se skvěle hodí jako slavnostní příloha k rybě, nebo jinému masu. Výborně však poslouží i jako samostatný vegetariánský pokrm.


 



Na talíři s rolkou z platýze a s vařenou zeleninou. :-) Jedna porce je opravdu leda na přílohu a ještě doplněnou zeleninou. jako plnohodnotné jídlo doporučuji servírovat dvojnásobné množství.



Nutriční hodnoty:

Celý pekáček: 2943 kJ, bílkoviny: 22 g, tuky: 11 g , sacharidy: 137 g.
Jedna malá přílohová porce (čtvrtina pekáče) : 736 kJ, bílkoviny: 5,5g, tuky: 2,8 g , sacharidy: 34,3 g
Jedna porce - hlavní jídlo (polovina pekáče) : 1472 kJ, bílkoviny: 11 g, tuky: 5,6 g , sacharidy: 38,6 g




Žádné komentáře:

Okomentovat