sobota 31. srpna 2013

Švestkový koláč s vanilkovým krémem

bez laktózy, vegetariánské
Švestky mám spjaté s babím létem a moc se na ně vždy těším. Letos si je opravdu užívám. Zatím jsem je mlsala hlavně jen tak čerstvé a slaďounké. Mám je moc ráda ve formě švestkového kompotu a domácího džusu. Švestky jsou ovšem výborné hlavné při pečení moučníků. Neodolatelné jsou v drobekovém koláči. Já jsem si tentokrát udělala takový falešný cheesecake se švestkami. Jedná se o Švestkový koláč s vanikovým krémem z Apetitu. Samozřejmě jsem si ho upravila pro bezlaktozovou dietu. Koláč je vážně skvělí. Pod sladkou vanilkovou nápní se skrývají šťavnaté nakyslé švestky a to vše si spokojeně hoví na poctivém lineckém těstě.




Suroviny:

Těsto:
250 g špaldové celozrné mouky (jemně mleté)
75 g krupicového cukru
lžíce vanilkového cukru
špetka soli
na špičku nože kypřicího prášku
125 g rostliného tuku Alsan
1 vejce


Náplň:
750 g švestek, rozpůlených, vypeckovaných
500 ml rostliného "mléka" (Tentokrát jsem použila sojové od Joya, mají ho v Globusu nebo Kauflandu)
3 vejce
2 lžíce hladké mouky
1 balíček vanilkového pudinkového prášku
1 vanilkový lusk nebo lžíce vanilkového extractu
250 g smetany
60 g rostliného tuku Alsan
100 g cukru


Postup:

Nejprve si připravíme těsto. Dobře smísíme všechny suché suroviny, vytvoříme důlek a do něj rozklepneme jedno vejce a rozkrájíme tuk. Vypracujeme těsto, které je poměrně hutné. Možná by stačilo přidat tuk, ale já už víc Alsanu neměla a chuti to neublížilo. Těsto zabalíme do igelitu a necháme půl hodiny odpočinou v lednici.

Mezitím si připravíme krém a švestky. Odlijeme si stranou cca 200 ml mléka a rozmícháme v něm tři celá vejce, pudinkový prášek a mouku. Do redlíku nalijeme zbytek rostliného mléka. Zvolna zahříváme a necháme v něm rozpustit tuk a cukr. Přidáme vanilku a zvolna přivedeme k varu. Do vroucí směsi za stálého míchání přilijeme směs mléka, vajec a pudinku a mícháme dokud krém nezhoustne. Měl by vzniknout velmi hustý hladký krém. Pokud se vám v pudinku udělají hrudky, vezměte na to tyčový mixér. Ten už zachránil horší katastrofy. ;-) Švestky omyjeme a vypeckujeme.

Zapneme troubu na 180° C. Formu na dort vyložíme namočným pečícím papírem. (Nebojte se nerozmočí se, jen změkne a dobře se tvaruje). Těsto rozdělíme na půl. Z jedné půlky  vyválíme plát o velikosti dna a přeneseme do formy. Nevadí, když se těsto trochu potrhá. To doupravíme prsty ve formě. ;-) Zbytek těsta vyválíme na jeden nebo více válečků, které prsty roztlačíme na boky formy. Máme spoustu náplně, takže boky koláče bychom měli vytvarovat do výšky cca 4 cm.

Do připravané formy vyložené těstem poklademe švestky řezem navrch. Pokud se zdají být moc kyselé, můžeme ještě pocukrovat.





Švestky zalijeme připraveným vanilkovým krémem a pečeme v troubě vyhřáté na 180° C asi hodinu. 




Upečený koláč necháme zcela vychladnout a pak ho vyndáme z formy a přemístíme na talíř. (Díky pečícímu papíru je to dost jednodušší!)








Koláč je opravdu moc dobrý. Dělám ho každý rok, když začnou dozrávat švestky a díky němu jsem alspoň částečně uspokojila své hříšné chutě na cheescake, který je pro mne jinak zcela zapovězený.





Nutriční hodnoty: 

Celý koláč: 16407 kJ, Bílkoviny (g): 89, Tuky (g): 170, Sacharidy (g): 500
Jedna porce (1/8): 2051 kJ Bílkoviny (g): 11.1, Tuky (g): 21.3, Sacharidy (g): 62.5


2 komentáře:

  1. Vyzkoušeno, jen nezapomeňte do náplně přidat smetanu a ta 3 vejce, co nejsou zmíněna v postupu. Já jsem pekla podle postupu a bez vajec je to koláč na lžicku rovnou z formy :D ale sníme to i tak :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký den,

    moc děkuji za upozornění! V receptu jsem již doplnila. Vajíčka se mají přidat ke studenému mléku spolu s pudinkem a moukou... Velice se omlouvám za chybu a doufám, že si i tak pochutnáte i když z toho máte dezert na vidličku :-)

    Alena

    OdpovědětVymazat