neděle 18. srpna 2013

Bylinky II - Meduňkový sirup

bez laktózy , vegetariánské

Další pokračování bylinkového seriálu je konečně tu. Na zahrádce se mi urodila spousta meduňky a volba padla na meduňkový sirup. Prošla jsem na internetu mnoho receptů a v případě meduňkového sirupu jsem se nakonec rozhodla pro ten od Mlsné kočky.




Suroviny: 

1,7 l vody
1 kg cukru
meduňka (alespoň dvacet stonků, čím víc tím líp ;-))
sáček kyseliny citronové

Postup: 

V hrnci nebo ve varné konvici převaříme 1,7 l vody a necháme ji chladnout. Mezitím si otrháme a očistíme co největší množství meduňky. Čím víc budeme meduňky mít, tím intezivnější chuti dosáhneme.






 Meduňku zalijeme vystydlou převařenou vodou a necháme alespoň 24 hodin louhovat na chladném místě. Nedoporučuji však nechat celou dobu nádobu v lednici, protože v lednici se bude meduňka louhovat velmi pomalu a výsledný sirup bude slabý. Já jsem nechala meduňku přes noc na balkóně, přes den v lednici a před dokončením jsem ji nechala ještě pár hodin při pokojové teplotě.             





Druhý den výluh slijeme přes jemné sítko a nejlépe ještžě plátýnko. Do výlohu vsypeme kilo cukru a jeden sáček kyseliny citronové. Mícháme dokud se cukr nerozpustí a poté pozvolna přivedeme k varu. Sirup nechápe přejít varem. 





Ještě horký sirup sléváme do vymytých a vroucí vodou vylitých a vyschlích lahví. 





Výhodou tohoto receptu je, že díky kyselině citrnové je sirup konzervovaný a má delší trvanlivost. Měl by vydržet i ve spižírně, nebo kumbálu. Já ho ale stejně pro jistotu uchovávám v lednici.  ;-)

Nevyýhodou je, že kyselina citronová ovlivní i chuť sirupu. V případě toho meduňkového to není zas tak na škodu, protože sama meduňka voní a chutná po citronu a kysilina citronová toto aroma jen velmi příjemně podtrhne. Tento postup se mi však loni neosvědčil třeba u máty, protože citronová chuť takřka úplně přebyla chuť máty. (Navíc jsem měla slabý výluh). Letos proto mátový sirup budu dělat podle jiného receptu.


Mátový sirup můžeme používat jen tak na domácí limonádu. Spolu s ledem, bylinkami a plátky citronu nebo limetky udělá spoustu parády a pokud použijete perlivou vodu, nebo minerálku, máte na stole luxusní domácí limonádu. Já se však těším hlavně na zimní experimenty s bylinkovými sirupy, kdy je budu přidávat do ovocných omáče, zmrzlin a dalších dezertů. :-)

Meduňka je samozřejmě léčivá bylina. Má uklidňující vliv na trávení i nervový systém. Snižuje tlak a bušení srdce a pomáhá proti úzkosti. Často se využívách ve byliných směsích určených pro dobrý spánek. Nevím nakolik jsou tyto její vlastnosti zachovány i v přavařeném sirupu, ale dávkovat si po lžičkách sladký klid a uvolnění není vůbec na škodu.














Žádné komentáře:

Okomentovat