neděle 30. června 2013

Česká čína s rýžovými nudlemi (bez tuku)

bez laktózy


Tak tohle je samozřejmě trochu prasárna, to přiznáváma. :-) Ale od prvního sáčku mražené zeleniny  "Čínská směs" zasypeného kari a zalité sojovkou jsem ztracená. Vím, že naše jídla alá čína mají s autentickou čínskou kuchyní společného pramálo, ale já je prostě miluju. Ono s tím upravováním původních receptů nejsme jediní. ;-) Nejednou jsem na zaharaníčích blozích narazila na czech buchta recipe plněné nutelou nebo citronovým krémem lemon curd. Takže si pořiďte kari, sojovou omáčku a pytlík buráku a na zbytek Vám stačí, co máte zrovna po ruce.


Suroviny: 

(na 4 porce)

1 kuřecí prso
1 mrkev
1 kedlubna
1 cuketa
4 žampiony
50 g oříšků (já měla kešu)
rýžové nudle nebo rýže (4 "kostky" nudlí, nebo 2 sáčky rýže)
sojová omáčka
kari
kardamon
kousek čerstvého zázvoru







Postup:

Kuřecí maso nakrájíme na tenké nudličky a alespoň hodinu předem naložíme do směsi koření. Já použila cca 2 lžičky kari, trochu čerstvého strouhaného zázvoru (asi velikost lískového oříšku) a trochu sojovky, aby se to vše spojilo. Veškerou zeleninu očistí a omyjeme a nakrájíme na tenké nudličky. (Cuketu jsem nakonec nedala, protože po rozkrojení byla uvnitř nahnilá).





Rozpálíme teflonovou pánev a na sucho na ní chvíli pražíme naložené maso. Když se maso zatáhne, přisipme oříšky, mírně osolíme a podlijeme trochou vody. Dusíme cca 5 minut. Maso nesmí zůstat uvnitř syrové. Maso s oříšky a šťávou slijeme do hlubokého talíře a pánev vytřeme a vrátíme na sporák.






Na rozpálenou pánev přidáme nejdříve mrkev a  začneme na sucho restovat. Když mrkev trochu změkne, přisypeme kedlubnu a žampiony. Osolíme, ochutíme kari a za stáloho míchání ještě chvíli restujeme na suché pánvi. Když hrozí, že by se zelenina mohla připálit, podlijeme trochou šťávy vydušené z masa  s snížíme teplotu. Dochutíme ještě kouskem strouhaného zázvoru (zase cca velikost lískového oříšku) a na mírném dusíme dokud není zelenina měká, ale stále pevná. Průběžné podle potřeby podléváme šťávou z masa.







Když dosáhneme ideální konzistence, vmícháme zpět maso. Přidáme rýži, nebo nudle připravené podle návodu a vše dobře promícháme. Já jsem to nakonec vzdala s vařečkou a použila nejlepší nástroj, který v kuchyni mám, to jest svoje ruce. ;-)









Řada z vás má určitě svůj recept na českou čínu. Můj recept má pár výhod, kvůli kterým mi stál za zveřejnění. Za prvé: Jídlo není smažené a ani výsledek není mastný a těžký, jak se u podobných jídel často stává. Je tu jen ta trocha tuku obaženého v kuřecím mase a zdravý tuk v oříškách. Za druhé: Díky tomu že se nazačátku maso krátce orestuje a podusí hned vyjme z pánve, není vysušené a vyšťavané do podoby suchých pilin. A za třetí: Zelenina se podlévá jen šťávou z masa. Jídlo je tak akorát šťavnaté, neplave v ochucené vodě, ani není vysušené. Recept je samozřejmě velmi variabilní. Můžete použit jakoukoliv zeleninu a maso.

A protože asiati na pečené dezerty moc nejsou a dezert je pro ně prostě přirozeně sladké ovoce. (Všiměnte si někdy sekce dezertů v restauraci.) Měli jsme na závěr čerstvý kompot z letního ovoce (třešně, jahody, nektarinky) s vanilkou a mátou. Mňam. ;-)






Nutriční hodnoty: 

Celá pánev: 6190 kJ, Bílkoviny (g): 63, Tuky (g): 25, Sacharidy (g): 248
Jedna porce (čtvrtina pánve plus půl pytlíku rýže, nebo jedna kostka rýžových nudlí)
1548 kJ, Bílkoviny (g): 15.8, Tuky (g): 6.3, Sacharidy (g): 62













Žádné komentáře:

Okomentovat